نوشته شده توسط : nahal

 

پروتئین بخورید

شاید رژیم غذایی غنی از پروتئین برای برخی از مردم یک هوس زودگذر باشد. اول اتکینز بود و اکنون رژیم دوکان. اما این نوع از رژیم غذایی به لطف چهره‌های مشهوری مانند دوشس کمبریج برای خود اعتباری نیز کسب کرده است.

آلیسون گوسبی از دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید: «تا کنون هیچ کار علمی، موفقیت بلندمدت آن را نشان نداده است، اما بر مبنای ترکیبات آن، پیش‌بینی می‌کنیم که موثر باشد».

در ماه اکتبر، گروه او گزارش داد که در یک رژیم غذایی ۴ روزه، افرادی که رژیم غذایی ۱۰ درصد پروتئین داشتند، ۱۲ درصد بیشتر از افرادی که رژیم غذایی ۱۵ درصد پروتئین داشتند، کالری مصرف کردند. گوسبی فکر می‌کند که دلیل این امر این است که ما اشتهای زیادی برای پروتئین داریم و به طور ناخودآگاه تلاش می‌کنیم تا به این هدف برسیم، در نتیجه هنگامی که بی پروتئین می‌مانیم، کالری بیشتری مصرف می‌کنیم.

دیگر پژوهش‌ها نشان دادند که با خوردن پروتئین برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. بهتر از آن، این که پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ در دانمارک نشان دادند که یک رژیم سرشار از پروتئین و با سطح قند پایین (glycaemic index کمیتی است که تأثیر یک ماده خوراکی را بر سطح گلوکز خون نشان می‌دهد) به افراد این امکان را می‌دهد که هر چقدر می‌خواهند غذا بخورند بدون این که چاق شوند. باز هم بوقلمون می‌خواهید؟

به بسته بندی نگاه کنید

همانند خواندن جدول ارزش غذایی ماده‌ای خوراکی، شاید بخواهید به خود ماده‌ای که خوراکی شما در آن پیچیده شده هم نگاهی بیندازید. برخی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی و قوطی‌ها حاوی مواد شیمیایی ترشح کننده غدد هستند که می‌توانند به داخل خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نشت کنند، و به تدریج شواهدی به دست می‌آید که نشان از ارتباط این مواد با دور کمر دارد.

ترشح کننده‌های غدد عملکرد عادی هورمون‌ها را تغییر می‌دهند. خیلی از آن‌ها با عملکرد تیروئید تداخل دارند، غده‌ای که هورمون‌های تنظیم کننده آهنگ متابولیسم بدن را تولید می‌کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که گروهی به نام فتالات‌ها، گیرنده‌های هسته سلولی موسوم به PPAR-gamma را تحریک کنند که در ذخیره چربی و سوخت و ساز گلوکز دخالت دارد.
تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب جمع شدن چربی اضافه در شکم و کم شدن حساسیت سلول‌ها به انسولین شود که به نوبه خود موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود

در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) گروهی از دانشمندان به رهبری الیزابت هچ در دانشگاه بوستون گزارش داد که مردان با ضریب وزنی (وزن تقسیم بر مجذور قد) و دور کمر بیشتر، غلظت بیشتری از متابولیت‌های فتالات را در خون خود داشتند. یک تحقیق دیگر به ارتباط چاقی با قرار گرفتن در معرض بیسفونل A پرداخته که یک ترشح کننده دیگر غدد است.

چراغ‌ها را خاموش کنید

اگر برنامه شما برای بدنسازی در دوران تعطیلات، منحصر به خوردن و نوشیدن آن هم در ساعات پایانی شب است، احتمالاً باید نگران چیزهایی مهم‌تر از چند کالری اضافه باشید. رندی نلسون و گروهش در دانشگاه ایالتی اوهایو در کولومبوس با انجام آزمایشی ۸ هفته‌ای دریافتند موش‌هایی که شبانگاه در معرض نور قرار می‌گیرند، وزنی ۱۰ درصد بیشتر از موش‌هایی دارند که یک چرخه استاندارد روشنایی- تاریکی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که موش‌های هر دو گروه در هر روز کالری‌های برابری از مواد غذایی را می‌خوردند و به اندازه همدیگر ورزش می‌کردند. خیلی از پژوهش‌های دیگر هم دریافته‌اند که جابه‌جایی، مردم را چاق‌تر می‌کند.

بیدار ماندن در نیمه شب ممکن است ژن‌های ساعت درونی بدن را تغییر دهد که به ادعای نلسون می‌تواند متابولیسم فرد را تغییر دهد. وی می‌افزاید «تعیین یک چرخه روشنایی- خاموشی برای همه افراد کار بسیار سختی است، چرا که هر کسی برنامه خاص خود را دارد». ولی او نگاه داشتن یک الگوی پایدار خواب و بیداری در تمام هفته و در صورت امکان اجتناب از قرار گرفتن در معرض نورهای آبی رنگ را در طول شب توصیه می‌کند.

اکنون می‌دانیم که نورهای آبی که توسط خیلی از چراغ‌های ال‌ای‌دی تولید می‌شوند، چرخه طبیعی بدن را برهم می‌زنند.
پیاده روی

به ییلاق بروید

پیاده‌روی یا دویدن کوتاه می‌تواند تنها در جنگ علیه شکم به شما کمک کند، جز این که شما این کار را در یک شهر شلوغ انجام دهید.

تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب جمع شدن چربی اضافه در شکم و کم شدن حساسیت سلول‌ها به انسولین شود که به نوبه خود موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. ژیاوهائو ژو از دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «ما باور داریم که آلودگی هوا، نقش مهمی در همه گیری فعلی چاقی بازی می‌کند».

ژو موش‌های جوان را به مدت ۶ ساعت در روز و ۵ روز در هفته در معرض هوای بسیار آلوده با ذرات ریز قرار داد و دریافت که بعد از گذشت ۱۰ هفته آن‌ها تقریباً ۵۰ درصد چاقی شکمی بیشتری به نسبت موش‌هایی داشتند که از رژیم غذایی مشابهی تبعیت می‌کردند ولی هوای تصفیه شده را استنشاق می‌کردند.

در خون موش‌های چاق‌تر همچنین سطح بالاتری از پروتئین‌های درگیر در آماس وجود داشت که تومور نکروسیس فاکتور آلفا نام دارند. به باور ژو این مسئله می‌تواند به توضیح تغییرات سلول‌های چربی و همچنین کاهش حساسیت آن‌ها به انسولین کمک کند.

یک تحقیق دیگر به رهبری جان پیرسون از دانشگاه هاروارد ارتباط محکمی را بین سطوح آلودگی هوا با ذرات ریز و شیوع دیابت نوع ۲ در آمریکای شمالی نشان داد. ذرات ریز می‌توانند با وزش باد در سراسر کره زمین پراکنده شوند، در نتیجه هیچ وقت و هیچ جا نمی‌توان از شر آن‌ها راحت شد، حتی اگر فرار از شهر را پیشنهاد کنید. ولی اگر حق انتخابی داشتید، شاید هنوز بستن کوله پشتی و دویدن در مناطق روستایی ارزشش را داشته باشد.

دراز کشیدن

اگر به دنبال بهانه‌ای برای وقت گذرانی بیشتر در بستر در طول دوران تعطیلات هستید، این می‌تواند بهترین بهانه باشد: خواب خیلی کم می‌تواند شما را چاق کند. بو دریافت افراد بالغی که در جریان تحقیقات ۶ ساله او چاق شده‌اند، به طور میانگین ۳/۶ ساعت در شب می‌خوابیدند، در حالی که این رقم برای افراد با وزن بدن طبیعی‌تر ۲/۷ ساعت بود.

ارتباط بین خواب و وزن حتی وقتی که گروه او دیگر دلایل مهم چاقی، مانند سطوح پایین‌تر فعالیت فیزیکی را نیز در نظر گرفتند، باقی ماند. ریچل تیلور از دانشگاه اوتاگوی نیوزلند، دریافت که کودکان با سن بین ۳ تا ۵ سال که کمتر از میانگین ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند نیز شانس بیشتری برای چاق شدن در سن هفت سالگی دارند.
ما اشتهای زیادی برای پروتئین داریم و به طور ناخودآگاه تلاش می‌کنیم تا به این هدف برسیم، در نتیجه هنگامی که بی پروتئین می‌مانیم، کالری بیشتری مصرف می‌کنیم

کسری خواب ترشح هورمون لپتین را که جلوی اشتها را می‌گیرد، کاهش می‌دهد و موجب افزایش ترشح هورمون گرلین می‌شود که موجب شبیه‌سازی اشتها می‌شود. تیلور می‌گوید: «به زبان دیگر می‌توان گفت که کاهش خواب به معنی این است که وقت بیشتری برای خوردن داریم». در هر حال، یک ساعت اضافی در تخت خواب خوشایندتر از یک ساعت در سالن ورزش است.

خطر چاقی در کمین کودکان کم خواب

پژوهشگران در نیوزیلند گفتند که بین خواب و سیستم غذایی افراد رابطه‌ای قوی وجود دارد.این پژوهشگران ۲۴۴ کودک ۳ تا ۷ ساله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کودکانی که در فاصله سنی ۳ تا ۵ سال از خواب کافی برخوردار هستند، میزان ابتلای آن‌ها به بیماری‌های ناشی از چاقی کاهش می‌یابد و این میزان در سن ۷ سالگی به ۶۱ درصد می‌رسد.

این پژوهش نشان داد فقر و دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب به همراه نشستن طولانی جلوی رایانه و تلویزیون از مهم‌ترین عللی است که باعث ابتلای کودکان به بیماری‌های ناشی از چاقی می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دارویی را با آب‌میوه، چای یا شیر بخورید، اما نتایج بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که مصرف برخی داروها همراه مواد غذایی می‌تواند باعث کاهش اثر دارو یا تشدید عوارض آن شود.
آب گریپ‌فروت و مشکلات قلبی

مصرف آب گریپ‌فروت با بسیاری از داروها ممنوع است. «گریپ‌فروت» حاوی ترکیب‌هایی است که میزان جذب برخی داروها از جمله داروهای کاهنده چربی خون را از طریق دستگاه گوارش بالا می‌برد. مصرف داروهایی مثل سیمواستاتین با آب گریپ‌فروت می‌تواند باعث افزایش غلظت خونی آن تا ۱۵ برابر و مشکلات عضلانی شود. مصرف داروهای درمانگر سوزش سر دل مثل داروی سیزاپراید هم با این آب‌میوه ممنوع است زیرا می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود.

به طور کلی بهتر است تا ۲ ساعت قبل از مصرف این داروها آب گریپ‌فروت ننوشید و در صورتی که پزشک برایتان داروها را تجویز کرد، در روز بیش از ۲۵۰ سی‌سی از این آب‌میوه ننوشید.

کشف علت تداخل گریپ‌فروت با داروها

به گزارش هلث دی، محققان دریافته‌اند موادی بنام فورانوکومارین‌ها در آب گریپ‌فروت وجود دارد که در صورت مصرف این میوه با برخی داروها اثرات جانبی ایجاد می‌کند. یافته فوق امکان تولید گریپ‌فروتی که فاقد این مواد باشد با افزودن آن‌ها به برخی داروها برای افزایش اثر دارویی‌شان را فراهم می‌سازد. به گفته سرپرست این تحقیق دکتر پل واتکین از دانشگاه کارولینای شمالی تصور بر این بود فلاوونوئیدها که طعم تلخ گریپ‌فروت را سبب می‌شوند باعث تداخل دارویی می‌شوند.

این مطالعه نشان می‌دهد اگر همه این مواد را در میوه باقی گذاشته و تنها گروه فورانوکومارین‌ها را از آن خارج کنید گریپ‌فروت این ویژگی خود را از دست می‌دهد. در این حالت آب گریپ‌فروت مانند آب پرتقال می‌شود و این کاملاً روشن می‌سازد که مواد فوق جزء فعال این آب میوه هستند.

تأثیر شیرین‌بیان به علت داشتن ترکیبات خاصی که دارد و با مهار سدیم و دفع

پتاسیم، فشارخون را بالا می‌برد. به همین دلیل، مصرف آن عوارض ثانویه

کورتون‌ها (مثل پوکی استخوان، ورم و آب سیاه) را بالا می‌برد

به گفته این محقق یافته فوق از جهات مختلف حائز اهمیت است. اول آن که از این پس تولید کنندگان آب میوه می‌توانند محصولاتی را تولید کنند که فاقد این گروه مواد باشد و لذا از اثر تداخل دارویی آن جلوگیری نمایند. دوم آن که محققان می‌توانند میوه های دیگر را نیز از لحاظ داشتن فورنوکومارین‌ها مورد بررسی قرار دهند و ببینند آیا در سایر میوه‌ها نیز همین اثر را اعمال می‌کند. و بالاخره این که متخصصان داروسازی می‌توانند از مواد فوق برای افزایش توانایی داروها برای ورود به جریان خون استفاده کنند. تأثیر آب گریپ‌فروت این است که ورود داروها به بدن را افزایش می‌دهد و در صورت کنترل می‌تواند تأثیر قابل توجهی باشد.

قهوه

ضددردهای غیر مخدر و کافئین

کافئین موجود در قهوه، چای یا نوشیدنی‌های کولادار میزان جذب استامینوفن را افزایش می‌دهد و دوز بالای این ترکیب باعث آسیب‌های کبدی می‌شود. مصرف برخی داروها با نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز می‌تواند علایمی مانند لرزش، تعریق و لکنت در فرد ایجاد کند. مثلاً هرگز نباید داروهای ضدآسم مثل تئوفیلین را با نوشیدنی‌های حاوی کافئین خورد.

به طور کلی اگر دارو مصرف می‌کنید، خوردن چای، قهوه و نوشیدنی‌های کولادار را به یک فنجان تا یک لیوان در روز کاهش دهید و بین ساعت‌های مصرف دارو و این نوشیدنی‌ها فاصله‌ای طولانی در نظر بگیرید.

داروهای ضدافسردگی و پنیر

داروهای ضدافسردگی با هیچ یک از انواع پنیرها سازگاری ندارند. برخی از پنیرها از جمله موزارلا حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «تیرامین» هستند.

مصرف زیاد تیرامین با داروهای ضدافسردگی یا آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل لینزولید که هنگام ابتلا به عفونت‌های شدید ریوی و پوستی تجویز می‌شوند، می‌تواند باعث افزایش شدید فشارخون شود.

پس اگر تحت درمان با داروهای ضدافسردگی یا آنتی‌بیوتیک هستید، مصرف پنیر را کاهش دهید. فراموش نکنید سس‌سویا و ماءالشعیر هم سرشار از تیرامین هستند.
بروکلی
داروهای ضدانعقاد خون و بروکلی

مصرف بروکلی و کلم برای کسانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد خوراکی مثل «وارفارین» هستند، ممنوع است چون این سبزی‌ها حاوی ویتامین K هستند که آثار ضدانعقادی را کاهش می‌دهند.

اگر فردی که داروهای ضدانعقادی مصرف می‌کند، بروکلی یا کلم بخورد، احتمال شکل‌گیری لخته‌های خونی در او وجود دارد. این مواد غذایی میزان تأثیر استامینوفن را که برای تسکین درد و کاهش تب تجویز می‌شود، پایین می‌آورند. اسفناج، آووکادو و کاهو نیز منابع ویتامین K هستند.

شیر و آنتی‌بیوتیک‌ها

نوشیدن شیر همراه برخی داروها به پوست و مجاری ادراری آسیب می‌زند زیرا کلسیم شیر تأثیر برخی داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای مقابله با عفونت‌های پوستی و ادراری تجویز می‌شوند را کاهش می‌دهد.

اگر پزشک برای درمان بیماری پوستی شما آنتی‌بیوتیک «تتراسایکلین» یا آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده در عفونت‌های مجاری ادراری تجویز کرده است، آن را همراه شیر یا بلافاصله بعد از مصرف شیر نخورید.

شیر حتی می‌تواند اثر آسپیرین را هم کاهش دهد زیرا مصرف زیاد آن میزان اسیدیته ادرار را تغییر می‌دهد و باعث دفع بیشتر دارو می‌شود. بهتر است بین مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و این داروها ۲ ساعت فاصله بیندازید.
دم کرده شیرین بیان
داروهای ضدفشارخون و شیرین‌بیان

تأثیر شیرین‌بیان به علت داشتن ترکیبات خاصی که دارد و با مهار سدیم و دفع پتاسیم، فشارخون را بالا می‌برد. به همین دلیل، مصرف آن عوارض ثانویه کورتون‌ها (مثل پوکی استخوان، ورم و آب سیاه) را بالا می‌برد.

مصرف این دارو با ادرارآورها نیز ممنوع است زیرا باعث دفع پتاسیم می‌شود و کمبود پتاسیم عامل بروز مشکلاتی در ریتم ضربان قلب خواهد شد.

توصیه می‌شود اگر تحت درمان‌های دارویی هستید، بیش از ۱۰ گرم گیاه شیرین‌بیان به شکل پاستیل، شکلات و چای یا سایر نوشیدنی‌ها، مصرف نکنید.

چگونه جلوی تداخلات دارویی غذایی را بگیریم؟

می‌توان در این مورد از پزشک متخصص یا داروساز سؤال کرد. وقتی داروی جدیدی برایتان تجویز می‌شود، حتماً از پزشک در مورد تداخلات دارویی غذایی مربوط به آن بپرسید.

اقدام بعد، مطالعه دقیق دستورالعمل موجود در بسته‌بندی داروست و بهترین کار این است که در هر صورت داروها را فقط با آب ساده بخورید.

فراموش نکنید هرگز چند دارو و حتی مکمل‌ها را هم نباید با یکدیگر مصرف کرد. مخلوط کردن مواد داخل کپسول‌ها نیز جز با تجویز پزشک کار صحیحی نیست.



:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

خارش سر مشکلی آزاردهنده است که نه تنها خود فرد را ناراحت می‌کند، بلکه در جمع نیز ظاهری ناخوشایند دارد. بنابراین باید برای حل این مشکل به فکر درمان قطعی خارش سر باشید.

گاهی اوقات بدون آن‌که بخواهیم و در ظاهر بدون هیچ مقصودی دستمان را لابه‌لای موهای سر فرو می‌بریم و تند و محکم مشغول خاراندن پوست سر می‌شویم.

با این‌که خارش سر از نظر اغلب مردم کاری عادی به حساب می‌آید، اما باید توجه داشته باشید این حالت ممکن است علتی خاص داشته باشد؛ موردی مانند حساسیت به رنگ مو، استفاده از شامپوهای نامناسب یا بیماری‌های پوستی.

البته با تشخیص علت خارش سر و درمان مناسب، می‌توان مشکل را برطرف و شرایط بهتری ایجاد کرد.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو درباره علل خارش سر می گوید:

یکی از بیماری‌های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می‌کند و موجب خارش می‌شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است.

عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی‌شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری‌زا در می‌آید.

بیماری‌زا شدن این قارچ باعث تکثیر پوسته و خارش سر می‌شود. در چنین شرایطی فرد احساس می‌کند سرش را خوب نشسته است، ولی با دوباره شستن و استفاده از شامپو هم ممکن است این حس برطرف نشود.

این بیماری به‌طور کلی درمان نمی‌شود. به کمک درمان‌های ضد قارچ و ضد التهاب تا حدی می‌توان بیماری را کنترل کرد، ولی ریشه‌کن کردن آن ممکن نیست.
خارش سر میان بچه‌ها و بخصوص دختر بچه‌هایی که در سنین ۷ تا ۱۵ سالگی هستند، ممکن است یکی از نشانه‌های شپش سر باشد

بیماری ممکن است به طور دوره‌ای شدت و ضعف پیدا کند؛ به همین دلیل معمولا در فصل‌ زمستان‌ شدیدتر است و در تابستان‌ خفیف‌تر.

بعضی از دیگر بیماری‌های پوستی نیز ممکن است باعث خارش پوست سر شود؛ به عنوان مثال بیماری پسوریازیس یا سایر اگزماهای پوستی، علتی برای خارش پوست سر هستند.

بیماری‌های پوستی، واکنش‌های دارویی و بیماری‌های داخلی نیز می‌توانند باعث خارش پوست شوند.

اگزمای سبورئیک شایع‌ترین علت خارش سر است که می‌تواند همراه با پوسته‌ریزی، التهاب و قرمزی نمایان شود. این بیماری میان آقایان و در سنین جوانی شیوع بیشتری دارد.
شپش سر

مراقب شپش سر باشید

گاهی به شوخی یا جدی خارش پوست سر را مربوط به شپش می‌دانند. اما آیا واقعا هر خارشی مربوط به شپش سر است؟

خارش سر میان بچه‌ها و بخصوص دختر بچه‌هایی که در سنین ۷ تا ۱۵ سالگی هستند، ممکن است یکی از نشانه‌های شپش سر باشد. بنابراین وقتی کودکی در این سنین با خارش سر روبه‌رو می‌شود و بخصوص زمانی که سابقه خارش میان سایر دوستان و همبازی‌هایش نیز وجود دارد، باید به این خارش دقت بیشتری داشت.

شپش سر یکی از علت‌های شایع خارش به ویژه در قسمت‌های کنار و پشت سر است.

خارش سر باعث ریزش مو می شود؟

یکی از نگرانی‌های افرادی که خارش سر را تجربه می‌کنند، ترس از ریزش موهاست. شاید این سوال برای خیلی از ما پیش آمده باشد که خارش سر موجب ریزش مو می‌شود یا نه؟

بیماری‌هایی که باعث خارش سر می شوند، هیچ یک به تنهایی دلیلی برای ریزش مو نیستند. اگر التهاب پوست سر برای مدتی طولانی وجود داشته باشد، فرد با ریزش مو هم روبه‌رو خواهد شد، ولی این بیماری‌ها به تنهایی و به صورت اولیه موجب ریزش مو نمی‌شوند.
خشکی و چربی بیش از حد موها، هر دو می‌تواند باعث خارش سر شود

شامپویی مناسب انتخاب کنید

وقتی برای خرید شامپو به فروشگاه یا داروخانه می‌روید، انواع مختلف شامپو‌هایی را خواهید دید که با رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف در قفسه‌ها چیده شده اند. علاوه بر ظاهر متفاوت شامپوها، قیمت و نحوه مصرف آنها نیز با هم تفاوت دارد. بنابراین انتخاب بهترین شامپو که مناسب پوست و موی سر باشد، کاری دشوار به نظر می‌رسد.

گاهی استفاده نامناسب از بعضی شامپوها می‌تواند باعث ایجاد خارش سر شود.
شامپو

برای حفظ سلامت پوست سر و مو، بهترین کار این است که شامپوی مناسب انتخاب و مصرف شود. به عنوان مثال اگر موی سر فرد چرب است، باید از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کند، چون عملکرد این شامپوها به‌گونه‌ای است که میزان چربی بیشتری را برمی‌دارد. بنابراین استفاده از شامپوی نامناسب ممکن است موجب خارش سر یا تشدید آن شود.

شاید شما هم تصور کنید چرب شدن موها علت خارش پوست سرتان است. اما در مقابل گروهی هم بر این باورند که خشکی موها و پوست سرشان باعث خارش می‌شود.

خشکی و چربی بیش از حد، هر دو عاملی است که می‌تواند باعث خارش سر شود. اما نکته‌ مهم این است که ایجاد این حالات بیشتر به ژنتیک افراد بستگی دارد؛ فعالیت غدد چربی در بدن برخی افراد خیلی زیاد است و این حالت سبب چرب شدن کف سر آنها می‌شود.

همچنین گاهی ممکن است تعداد و فعالیت این غدد کمتر باشد و در نتیجه پوست کف سر خشک شود که هر دوی حالت دلیلی برای خارش سر است.

واکنش‌های حساسیتی به رنگ مو یکی دیگر از علل خارش است. در واقع زمانی که رنگ موجب بروز حساسیت نشود، معمولا خارش هم وجود ندارد. اما با ایجاد حساسیت، مشکلاتی مانند خارش سر و ایجاد ضایعات التهابی نیز مشاهده می‌شود.

راه‌حل چیست؟

خارش سر مشکلی آزاردهنده است که نه تنها خود فرد را ناراحت می‌کند، بلکه در جمع نیز ظاهری ناخوشایند دارد. بنابراین باید برای حل این مشکل به فکر درمان قطعی خارش سر باشید.

برای درمان خارش سر ابتدا باید علت را تشخیص داد. براساس علت اصلی خارش سر، درمان‌های متفاوتی توسط پزشک در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین با شناسایی علت و عوارض، می‌توان درمان مناسب را شروع و پیگیری نمود.

درمان خارش سر برای افراد مختلف متفاوت است، ولی استفاده از شامپوهای ضدقارچ (تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو) تا حدی می‌تواند موجب تسکین ناراحتی آنها شود.



:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

مقدمه لازم نیست. این تیتر، خودش گویاست. به جای مقدمه، فقط از دوستان محجوب این صفحه قول می گیریم که هنگام اجرای این دستورالعمل ها، با یکی دو شکست، میدان را خالی نکنند. زیاده عرضی نیست جز این که تسلط بر تکنیک های ضدخجالت و کسب مهارت های معاشرتی، مثل کسب سایر مهارت ها، نیازمند پشتکار و تمرین مداوم است. به همین سادگی!

۱- روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید.

موسیقی، نقاشی، خطاطی و هنرهای دیگر، اعتماد به نفس تان را به وضوح افزایش خواهد داد.

۲- به دیگران کمک کنید.

منتظر نشوید که از شما کمک بخواهند. به دنبال کمک کردن به این و آن، باید بدوید. این یک دستورالعمل است؛

ماشین یک نفر وسط خیابان خراب شده و روشن نمی شود و حالا راننده منتظر است کسی بیاید کمکش کند و ماشین را هُل بدهد.

همسایه تان از بازار برمی گردد و دستش حسابی پُر است و زنبیل دارد از دستش می افتد.

پیرمرد مغازه دار، زورش نمی رسد که به تنهایی، کرکره مغازه را بدهد بالا.

خب، چرا معطلید؟ مگر نمی خواستید تمرین های ضد خجالت تان را شروع کنید؟ چه بهتر از این؟ با این تیر، خیلی بیشتر از یکی دو نشان را خواهید زد. مطمئن باشید. خرجش فقط دو کلمه است: کمک نمی خواهید؟ (البته لبخند و ارتباط چشمی را هم هنگام ادای این دو کلمه فراموش نکنید). نمی دانید چقدر موثر است!

۳- دل تان می خواهد وقتی وارد یک جمع می شوید، با شما چطور برخورد کنند؟

دوست دارید با لبخند به استقبال تان بیایند؟ به شما توجه کنند؟ به حرف های تان صمیمانه گوش کنند و صمیمانه با شما هم کلام شوند؟ و چیزهایی از این قبیل؟ بسیار خب. می گویند خجالتی ها، خجالتی ها را خوب می شناسند. خجالتی های جمع را پیدا کنید و با آن ها همان طوری رفتار کنید که دل تان می خواهد با شما رفتار شود. با سوال های صمیمانه تان، آن ها را به صحبت کردن وادار کنید و جواب های شان را با رغبت بشنوید. این کار، هم برای معاشرتی تر شدن آن ها مفید است، هم برای خودتان یک تمرین تمام عیار مجلس آرایی است. شروع کنید و ببینید که چه قدر روی خودتان تاثیر می گذارد!

۴- وقتی به یک محفل رودربایستی دار، مثلا به یک مهمانی رسمی، دعوت می شوید، وقت تان را طوری تنظیم کنید که زود برسید. این نکته در عین سادگی، بسیار مهم است. حداقل فایده اش این است که با سنگینی فضای جلسه، زودتر آشنا می شوید و کم کم ترس تان از آن جمع می ریزد. امتحان کنید! وقتی یک جمع خلوت در حضور شما آرام آرام شلوغ می شود، حس خجالت تان خیلی کم تر است نسبت به وقتی که ناگهان به یک مجلس شلوغ وارد می شوید. معمولا آن هایی که دیرتر به چنین محافلی وارد می شوند، استرس بیشتری را پشت سر می گذارند و آن هایی که زودتر می رسند، راحت تر با تازه واردها ارتباط برقرار می کنند.

۵- از هم صحبت خود تعریف کنید. این که دیگر کاری ندارد. هم آسان است، هم فوق العاده موثر. اغلب آدم ها وقتی ازشان تعریف می کنید، ذوق می کنند و بیشترشان آن قدر ذوق می کنند که به هیچ قیمتی حاضر نمی شوند هم صحبتی با شما را از دست بدهند. البته هنگام اجرای این تکنیک باید مواظب مغزتان هم باشید؛ چرا که ممکن است جای دندان های کسی که از او تعریف کرده اید، رویش باقی بماند. ضمنا هنگام تعریف و تمجید از این و آن، به هیچ وجه لازم نیست دروغ بگویید. اگر کمی دقت کنید، مطمئنا در هر آدمی بالاخره یک چیزی پیدا می کنید که قابل تعریف باشد. البته تعریف های تان هم نباید خیلی بی ربط باشد. مثلا وقتی کسی دارد درباره یک موضوع فلسفی با شما صحبت می کند، خیلی بی ربط است اگر بگویید: پیراهن تان چقدر قشنگ است! مثلا بهتر است خودتان را به موضوع مورد بحث، علاقه مند نشان بدهید و از جالب بودن آن موضوع صحبت کنید.

۶- نقش آفرینی کنید. نقش آفرینی، یک اسلحه مخفی است که حتی مطمئن ترین و با اعتماد به نفس ترین آدم هایی هم که شما سراغ دارید، از آن بهره می گیرند. شما دل تان می خواهد وقتی به یک جمع وارد می شوید، چگونه رفتار کنید؟ مطمئن؟ با لبخند باز؟ صمیمانه؟ خوش برخورد؟ و…؟ خب، همه ی این ها را می توانید در خلوت خودتان و در مقابل آینه تمرین کنید. همه ی ما آدم ها کمی تا قسمتی بازیگریم. نقش آفرینی جلوی دوربین شاید کار آسانی نباشد (من واقعا نمی دانم سخت است یا آسان)؛ ولی نقش آفرینی در خلوت و در مقابل آینه را مطمئن هستم که کار آسانی است. تمرین های مکرر این چنینی، ناخودآگاه تان را به همان سمتی می برد که بیشتر تمرینش را می کنید و کم کم شما همانی خواهید شد که دل تان می خواهد.

۷- هیچ وقت هیچ کس را تحقیر نکنید و خصوصا در حضور جمع از چنین کارهایی پرهیز کنید. همه ی ما آدم ها به آرامش و کمک دیگران احتیاج داریم؛ نه به دشمنی و آزار و اذیت شان. مطمئنا وقتی شما کسی را تحقیر یا مسخره کنید، او هم به دنبال بهانه ای خواهد گشت تا این لطف شما را جبران کند! انرژی منفی برای این و آن نفرستید تا انرژی منفی برای تان نفرستند. موقع انتقاد کردن از این و آن هم، یادتان باشد که نباید از هیچ کس در حضور جمع با تندی و خشونت انتقاد کنید. وقتی ارتباط تان با دور و بری ها دوستانه و صمیمانه باشد، آن ها هم برای رفع این جور مشکلات و از جمله برای رفع این حس خجالت درونی به شما کمک خواهند کرد.

۸- خیلی هم ایده آل گرا نباشید! قرار نیست با هر جوکی که شما تعریف می کنید، همه غش و ریسه بروند. قرار نیست با هر حرفی که می زنید، همه به به و چه چه کنند. برای هیچ کس دیگری هم قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. مطمئن باشید که دیگران هم استانداردهای شان را این قدر دست بالا تعریف نمی کنند. وقتی در یک جمع حضور دارید، کسی از شما انتظار ندارد که فوق العاده باشید. برای جمع، این مهم است که شما با آن ها همراه باشید، فقط همین! این را هم یادتان باشد که خیلی از خانم ها و آقایان اصلا با آدم های پُرحرف و شوخ و مجلس آرا میانه ی خوبی ندارند و یک خبر خوب دیگر برای خجالتی های عزیز: سکوت و کم حرفی شما را معمولا به پای فروتنی، حجب و حیا و بزرگ منشی تان می گذارند و چه صفتی بهتر از این چند صفت؟ راستی یادتان باشد که، در ملاقات اول تان با هیچ کس زیاد حرف نزنید و اطلاعات شخصی تان را رو نکنید. چه لزومی دارد؟ این کار را متاسفانه بعضی ها برای پنهان کردن آن حس خجالت درونی شان انجام می دهند، غافل از این که دیگران، این کار را غالبا این طور تفسیر و تعبیر می کنند که فاعلان این فعل، آدم های کم ظرفیت و سرخورده یا آدم های گوشه گیر و تنهایی هستند.

۹- ارتباط چشمی در برقراری یک ارتباط موثر، خیلی مهم است. حتما به چشم طرف مقابل تان نگاه کنید. چه وقتی دارید صحبت می کنید، چه وقتی که دارند با شما صحبت می کنند. این ارتباط چشمی را ترجیحا با یک لبخند ملایم و حالت دوستانه همراه کنید. اگر به هر دلیلی از برقراری یک ارتباط چشمی مناسب ناتوان هستید، سعی کنید به پیشانی طرف مقابل تان نگاه کنید. از معجزه ی نفس های عمیق هم غافل نشوید؛ چون به هنگام حملات استرس واقعا سودمند است. عادت کنید که با نفس های عمیق، آرامش را به وجودتان برگردانید. این تمرین را می توانید خیلی راحت در حضور جمع، بارها و بارها انجام بدهید. مطمئن باشید که هیچ کس نمی فهمد این کار شما چه معنایی دارد. باور کنید که اصلا کسی حواس اش به شما نیست. راحت باشید.

۱۰- اگر خجالتی باشید، احتمالا تنهایی را به فعالیت های جمعی ترجیح می دهید. خب، می توانید، از این فرصت مغتنم استفاده کنید و چیزی یاد بگیرید. آدم هایی که تنهایی را دوست دارند، معمولا روحیه شان با هنرآموزی جور است. روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید. موسیقی، نقاشی، خطاطی و هنرهای دیگر، اعتماد به نفس تان را به وضوح افزایش خواهد داد. تا می توانید کتاب بخوانید و اطلاعات کسب کنید. روزنامه، مجله، برنامه های آموزشی، اینترنت و… به زودی، روزی می آید که باید حرفی برای گفتن داشته باشید. خودتان را برای آن روز آماده کنید.

۱۱- شکست های تان را تدبیر کنید. وقتی دارید برای کسب مهارت های ضد خجالت تلاش می کنید، یادتان باشد که مثل هر تلاش دیگری، ممکن است شکست هایی هم در سر راه تان باشد. ولی قرار نیست شما از میدان فرار کنید. تا رسیدن به پیروزی نباید دست از تلاش بردارید.

فراموش نکنید که نوابغ هم بارها و بارها در مسیر تلاش های شان شکست خورده اند؛ اما دست از کار نکشیده اند. این را هم یادتان باشد که شکست شما ممکن است ناشی از شرایط باشد، نه ناشی از اشتباه شما. مثلا ممکن است شما نتوانید در میان بحث دو نفر دیگر وارد شوید و آن ها را همراهی کنید تنها به این علت که بحث آن ها خصوصی بوده و یا ممکن است سر صحبت را با کسی باز کرده باشید که او در آن لحظه به گرفتاری ها و مشکلات دیگر زندگی اش فکر می کرده و اصلا دل و دماغ صحبت کردن نداشته است و… به هر حال، سعی کنید از هر شکست تان، مثل نابغه ها، درس تازه ای بگیرید و آن درس تازه را در تمرین های بعدی به کار ببندید.

۱۲- همیشه آماده و به روز باشید. مطلع و گوش به زنگ. کتاب بخوانید، روزنامه، مجله، اینترنت و… اخبار روز دنیا را پیگیری کنید. اخبار هنری، فرهنگی، علمی، سیاسی و… داشتن این اطلاعات به شما کمک می کند که همیشه حرف های شنیدنی در آستین داشته باشید. سوال های حاضر و آماده هم غنیمت هستند. از این قبیل سوال ها همیشه همراه داشته باشید.

طرح یک سوال صمیمانه و مودبانه معمولا نقطه ی شروع مناسبی برای ورود به بحث دیگران است و هر قدمی هم که برای چنین هم کلامی هایی بردارید، مطمئنا قدم بعدی آسان تر و آسان تر می شود.

از سلیقه ها و علاقه های دوروبری های تان هم باید باخبر باشید. این طوری راحت تر می توانید هم صحبت شان شوید.

وقتی می خواهید سر صحبت را با یک جماعتی باز کنید یا وقتی که می خواهید در یک بحث گروهی شرکت کنید، باید این را ارزیابی کنید که آیا آن ها هم مایل هستند حرف های شما را بشنوند و اصلا آیا شما خوب به حرف های آن ها گوش داده اید یا نه. بی محابا حرف شان را قطع نکنید. بهتر است مودبانه و آرام آرام به هر بحثی وارد شوید.
کمرویی

۱۳- خودتان را درست کنید. با دیگران(لا اقل فعلا) کاری نداشته باشید. نمی توانید همه را مجبور کنید همان طوری که شما دل تان می خواهد رفتار کنند. نمی توانید همه را وادار کنید نسبت به حرف ها و رفتارهای شما همان طوری واکنش بدهند که شما دوست دارید. چرا که اولا همه ی آدم ها مثل هم نیستند و مثل هم فکر نمی کنند و ثانیا آن چه مهم است، تلاش و تمرین شما است و توجه به این نکته که آیا شما دارید کارتان را درست انجام می دهید یا نه.

انتظار نداشته باشید وقتی که در یک مهمانی، کنجی نشسته اید و با هیچ کس حرف نمی زنید، دیگران بیایند و شما را از پوسته ی تنهایی بیرون بیاورند. خودتان هم باید کمک کنید. انجام دادن تمرین هایی که از آن ها حرف می زنیم، به عهده ی خودتان است، نه دیگران. ضمنا حواس تان به این نکته هم باشد که سطح توقع تان را از دیگران تصحیح کنید. در هر مهمانی، ممکن است که بغل دستی شما هم خودش خجالتی باشد؛ نزدیک به ۵۰ درصد آدم ها، کم و بیش، با درجات مختلفی، خجالتی هستند. پنجاه درصد یعنی نصف آدم های هر جمع. کم نیست! شما هیچ وقت در اقلیت نیستید.

قرار نیست که یک شبه متحول شوید و ناگهان تبدیل بشوید به آدم بذله گو و پُرحرفی که مجلس آرایی می کند و… این حتی با تلاش شما هم به سرعت به دست نمی آید. آدم ها ذات شان با همدیگر فرق دارد. اما معاشرتی شدن، یک مهارت است که با تمرین به دست می آید. به مهارت های ضد خجالت هم باید یکی یکی تسلط پیدا کنید. وقتی انرژی تان را در هر مقطع زمانی روی یک یا دو مهارت به خصوص می گذارید خیلی زودتر به نتیجه می رسید. مثلا پیش دستی در سلام گفتن را باید تمرین کرد. وقتی به آن تسلط پیدا کردید، شروع به صحبت با لبخند را تمرین کنید. ارتباط چشمی، دویدن به دنبال کمک به دیگران، کمک به سایر خجالتی های جمع، تعریف های به جا و … هم همین طور.

به دست آوردن یک مهارت ممکن است یک سال طول بکشد، در حالی که به دست آوردن یک مهارت دیگر، ممکن است فقط دو روز وقت تان را بگیرد. هر چه سخت تر به دست بیاورید، سخت تر از دست می دهید. این یادتان باشد!



:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
 
 
 
سوزش معده یکی از مشکلاتی است که برای بیشتر افراد پیش می‌آید. حتماً می‌دانید که نوع تغذیه و عادت‌های غذایی روی این مسئله تأثیر می‌گذارد. در این مقاله شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.

 

 

مراقب مواد غذایی خیلی چرب باشید

اولین قدم برای تسکین سوزش معده کاهش مصرف غذاهای خیلی چرب است. مواد چرب باعث کاهش دینامیک عضله‌ای می‌شود که وظیفه دارد نگذارد مواد غذایی از داخل معده دوباره به سمت مری برود.

در واقع بازگشت غذا به سمت مری باعث سوزش معده می‌شود. مواد غذایی خیلی چرب دیر هضم هستند و به مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، بنابراین احتمال‌ ترش کردن معده را افزایش می‌دهند.

توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذاییِ حاوی چربی‌های اشباع شده مثل کره، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس یا سیب زمینی سرخ کرده را کاهش دهید. در عوض مواد غذایی سرشار از پروتئین کم چرب میل کنید. به عنوان مثال گوشت مرغ بدون پوست، ماهی، سبزیجات خشک یا ماست کم چرب میل کنید. همچنین باید بدانید که روغن کلزا که سرشار از امگا ۳ است نیز با التهاب‌های ناشی از برگشت غذا به مری مقابله می‌کند.

شکلات، چای و قهوه

نقطه‌ی مشترک این سه ماده‌ی غذایی در وجود موادی به نام متیل گزانتین است. این مواد، به عنوان آرام بخش عضلات عمل می‌کند. برای همین در کار دریچه‌ی بین مری و معده که وظیفه‌ی ممانعت از ورود غذا به مری را دارد اختلال ایجاد می‌کند. به این حالت Gastroesophageal Reflux Disease) RGO) یعنی رفلکس معده می‌گویند. برای همین باید در مصرف مواد غذایی حاوی متیل گزانتین پرهیز کرد. از طرف دیگر نوشیدن قهوه باعث بالا رفتن استرس می‌شود و استرس نیز یکی از عوامل تشدید کننده‌ی رفلکس معده RGO محسوب می‌شود.

بازگشت غذا به سمت مری باعث سوزش معده می‌شود.

مواد غذایی خیلی چرب دیر هضم هستند و به مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، بنابراین احتمال‌ ترش کردن معده را افزایش می‌دهند

توصیه می‌کنیم به جای شکلات‌های سفید و خامه‌ای، شکلات سیاه مرغوب میل کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف چای و قهوه را کاهش داده به جای آن از عرق کاسنی یا دم کرده‌های ملایم دیگر استفاده کنید. در مصرف شیر نیز دقت کنید. اگر سوزش معده دارید باید بدانید که نوشیدن شیر زیاد، مشکل را تشدید می‌کند. درست است که شیر در کوتاه مدت سوزش معده را تسکین می‌دهد اما باید بدانید که در طولانی مدت باعث افزایش ترشحات معده شده و آن‌را اسیدی می‌کند.

امان از غذاهای تند

ادویه‌ی کاری، فلفل، فلفل سیاه و ادویه‌های تند دیگر، سوزش معده را بیشتر می‌کنند. غذاهای ادویه دار تند باعث تحریک مری شده و ترشح اسید معده را بیشتر می‌کنند. بنابراین اسید معده زیاد شده و خطر رفلکس معده RGO افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم از مصرف مواد غذایی تند که دهان را می‌سوزاند خودداری کنید.

می‌توانید برای خوش طعم کردن غذایتان از جعفری و پیازچه استفاده کنید. مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه مانعی ندارد. این ادویه حاوی ترکیبات ضدالتهابی نیز می‌باشد. از این گذشته از مصرف مواد غذایی شور نیز بپرهیزید زیرا به نظر می‌رسد نمک نیز باعث ورود دوباره‌ی غذا به مری شده و سوزش معده ایجاد می‌کند.

در مصرف نعنا زیاده‌روی نکنید

درست است که نعنا عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد اما اگر شما سوزش معده دارید بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید. نعنا دارای اسیدی است که باعث ایجاد حالت رفلکس معده RGO می‌شود. همچنین از خوردن آب نبات، نوشیدنی یا آدامس‌ها نعنایی نیز بپرهیزید. آدامس این بدی را نیز دارد که باعث ورود هوا به داخل معده می‌شود.

توصیه می‌کنیم در ماه بیش از یک‌بار از نعنا استفاده نکنید. جعفری، آویشن و گشنیز را جایگزین نعنا کنید.

سوزش معده

مرکبات: احتیاط کنید

اگر سوزش معده دارید در مصرف پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش احتیاط کنید. طعم اسیدی این میوه‌ها می‌تواند باعث تحریک مری شود. علاوه بر این مرکبات باعث اسیدی شدن معده و سوزش جداره‌ی لوله‌ی گوارش می‌شوند. البته منظورمان این نیست که مرکبات میل نکنید. این مواد غذایی برای بدن بسیار مفید است.

توصیه می‌کنیم در مصرف آن‌ها دچار افراط نشوید. روزانه مصرف یکی از مرکبات کافی است.

گوجه فرنگی: مراقب باشید

گوجه فرنگی می‌تواند برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز شود. در صورتی که سوزش معده دارید قبل از مصرف گوجه فرنگی پوست آن‌را کنده و دانه‌های آن‌را در آورید. به خاطر این که پوست و دانه‌های گوجه فرنگی دیرهضم است و مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند. اگر مصرف گوجه فرنگی برایتان مشکل زا نیست، مصرف آن بلامانع است. به خاطر اینکه این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای بدن مفید است.

امان از پیاز

اگر از سوزش معده رنج می‌برید عطای پیاز را به لقایش ببخشید. پیاز به دسته‌ی مواد غذایی قابل تخمیر تعلق دارد. این ماده‌ی غذایی باعث مختل کردن مقاومت عضله‌ای می‌شود که راه بالا آمدن اسید را سد می‌کند. به این ترتیب مصرف پیاز باعث سوزش معده و احساس درد در مری می‌شود.
غذاهای ادویه دار تند باعث تحریک مری شده و ترشح اسید معده را بیشتر می‌کنند. بنابراین اسید معده زیاد شده و خطر رفلکس معده RGO افزایش می‌یابد

توصیه می‌کنیم پیاز پخته استفاده کنید که زودهضم است. اما نه بیش از یک یا دو بار در هفته.

الکل و نوشابه‌های گازدار را ترک کنید

 

مصرف الکل و نوشیدنی‌های گازدار مثل ریختن بنزین روی آتش است. نوشیدنی‌های گازدار میزان هوای داخل معده را افزایش می‌دهد. در نتیجه معده پرتر از حد لازم می‌شود و روی عضله‌ی محافظ ورود غذا به مری فشار می‌آورد و معده ترش می‌کند. تا می‌توانید از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری کنید. به جای آن آب یا آب میوه‌های طبیعی کم اسیدتر استفاده کنید.


:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

یکی از مسائلی که این روزها بسیاری از بانوان و حتی آقایان به آن اهمیت خواهند داد ضد لک ها و درمان پوست صورت و شادابی پوست می باشد . امروز برای این دسته از هموطنانی که به این مسائل اهمیت زیادی می دهند طرز ساخت ضد لکی با استفاده از جوانه گندم را در ادامه مطلب به همراه داریم . جوانه گندم در درمان ریزش مو ، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است .

 

 

همچنین کسانی که از یبوست ، خستگی و بی حالی ، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند

مواد لازم برای تهیهٔ ماسک جوانهٔ گندم

جوانهٔ گندم: پنج قاشق غذاخوری

زرده تخم مرغ: یک عدد

شیر: نصف استکان

لیموترش: یک عدد

انبه: یک دوم (در صورت موجود بودن)

شما باید تمام مواد را در مخلوط کن ریخته و با هم بیامیزید. ماسک به دست آمده را روی صورت خود مالیده و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم از روی صورت بشوئید. یک تا دوبار استفاده از این ماسک در هفته، پوست شما را شاداب می کند، اگر پوست صورت شما دارای چروک های ریز سطحی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

پژوهشگران تایوانی براساس نتایج تحقیقات تازه خود گفتند که انسان با ۱۵ دقیقه ورزش در روز می تواند سه سال بیشتر عمر کند.

 

 
 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از مجله پزشکی “لانسیت”، پژوهشگران تایونی در تحقیقات خود دریافتند: روزانه ۱۵ دقیقه ورزش کردن می تواند متوسط عمر افراد را به میزان سه سال افزایش داده و خطر مرگ را به میزان ۱۴ درصد کاهش دهد.

به گفته پژوهشگران این دقایق کمترین زمان برای افراد بالغ جهت حفظ سلامتی است.

کارشناسان معتقدند ۱۵ دقیقه ورزش روزانه سرآغاز خوبی برای کسانی است که ورزش نمی کنند.

تیم پژوهشگران انستیتوی ملی تحقیقات سلامت تایوان تحقیقات خود را روی حدود ۴۰۰ هزار نفر در طول ۱۳ سال انجام دادند.

این تحقیقات نشان داد: ۱۵ دقیقه ورزش معمولی روزانه نظیر راه رفتن سریع برای هر شخصی مفید است و عمرش را سه سال بیشتر می کند.
براساس این تحقیقات، هر ۱۵ دقیقه ورزش بیشتر در روز خطر مرگ انسان را به میزان ۴ درصد کاهش می دهد.

پژوهشگران همچنین از ارتباط ورزش روزانه و کاهش میانگین ابتلا به سرطان سخن گفتند.

پژوهشگران دانشگاه “باث” گفتند که سه بار تمرین ورزشی در هفته به مدت هربار ۴۰ ثانیه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم یا حتی درمان آن کافی است.

ورزش مهمترین عامل در از بین بردن افسردگی‌ها یا پیشگیری از به وجود آمدن این نوع بیماریها است.

ثابت شده است که نرمش های مداوم روزانه موجب کاهش اضطراب، افسردگی، تنظیم و تعدیل میزان استرس و حتی تغییرات شخصیتی (پیدایش دید مثبت تری نسبت به زندگی) می شود.

این درحالی است که تحقیقات دیگر منتشر شده در مجله پزشکی ورزشی انگلیس نشان می دهد که نشستن روی مبل و مشاهده تلویزیون به مدت شش ساعت در روز عمر انسان را به طور متوسط پنج سال کوتاه می کند.



:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

 فلفل دلمه‌ای هزاران سال است که در رژیم غذایی انسان وجود دارد و در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد و سبز موجود است.

این سبزی خوش عطر و طعم خواص درمانی بسیاری دارد که عبارتند از:

- حفظ سلامت پوست و چشم‌ها؛

خوردن فلفل دلمه‌ای به شفافیت و پاکسازی پوست و پیشگیری از بثورات و لکه‌های پوستی کمک می‌کند. هم چنین این سبزی منبع مهمی از ویتامین A است که برای سلامت چشم‌ها مفید بوده و از بروز بیماریهای چشمی پیشگیری می‌کند.

- پیشگیری از سرطان؛

فلفل دلمه‌ای حاوی ترکیباتی موسوم به کاسپایسین است که از فعالیت مواد سرطان زا جلوگیری می‌کند و مانع از چسبیدن آنها به مولکول وراثتی دی ان آ می‌شود.

- تسکین دهنده درد؛

کاسپایسین هم چنین مانع از انتقال درد از پوست به نخاع شده و از بروز احساس درد جلوگیری می‌کند. هم چنین به درمان بیماریهای مرتبط با درد کمک می‌کند.

- سوزاندن کالری؛

مصرف فلفل دلمه‌ای سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به درمان بیماری‌های مرتبط با درد کمک می‌کند. به این ترتیب فلفل دلمه‌ای امکان افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب را کاهش می‌دهد. این سبزی برای کمک به هضم غذا مفید است و به عنوان یک محرک قلب و عروق، فشار خون را تنظیم می‌کند و همچنین در کاهش کلسترول بد و چربی تری گلیسیرید در بدن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

- محافظت از موها؛

 

عصاره فلفل دلمه‌ای یکی از بهترین محصولات برای تقویت رشد موهاست. این عصاره از ریزش مو جلوگیری می‌کند و تارهای مو را پرتر و ضخیم‌تر نگه می‌دارد. اما از آنجا که طبیعت فلفلی و سوزاننده دارد باید در استفاده از آن احتیاط کرد.


:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

روغن ماهی درمان کننده سرطان خون

 گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالت پنسلوانیای آمریکا گفتند که می توان از روغن ماهی برای درمان سرطان خون استفاده کرد.

 به نقل از روزنامه دیلی میل انگلیس، این پژوهشگران تصریح کردند: امکان استفاده از روغن زیتون برای درمان سرطان خون وجود دارد.

پژوهشگران از طریق مجموعه آزمایش ها و تحقیقات خود روی تعدادی از موشهای مبتلا به سلولهای سرطانی با استفاده از روغن زیتون به این نتیجه رسیدند.

این پژوهشگران برای از بین بردن سلولهای بنیادین مسبب بروز سرطان خون در این موشها از روغن زیتون استفاده کردند.

ساندیپ پراپهو، استاد ایمونولوژی مولکولی و سم شناسی دانشگاه ایالت پنسلوانیا گفت: روغن ماهی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد که این اسیدها فواید زیادی برای محافظت از سلامت قلب و عروق خونی دارند.

وی افزود: این اسیدها همچنین قادرند که سلولهای سرطانی بافتهای موش‌ها را از بین ببرند.

روبرت پولسون از محققان شرکت کننده در این پژوهش گفت: داروهای موجود در بازار نمی تواند سلولهای سرطان خون را از بین ببرد و این سلول‌ها، سلوهای بنیادین سرطان زا هستند و از بین بردن آن برای درمان سرطان خون ضروری است.

در بیماری سرطان خون مغز استخوان به طور غیر عادی مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند.

این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند و در نتیجه، تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند.

سلول‌های سرطان خون همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود؛ از جمله گلبولهای قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند.


:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

 

 

تب کار خودش را می کند

دمای بالای بدن باعث می شود که میکروب ها در بدن باقی نمانند و بدن با بیماری ها بجنگد.

اگر امکان داشته باشد، تحمل تب برای چند روز باعث بهتر شدن بیماری می گردد.

هنگام تب مراقب باشید دچار کم آبی بدن نشوید.

اگر تب بیشتر از ۴۰ درجه دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در مورد نوزادان سه ماهه و کوچکتر، برای تب بیشتر از ۳۷ و نیم درجه به پزشک مراجعه کنید.
استراحت کردن

استراحت کنید

زندگی پرمشغله و پر استرس امروزی، استراحت کافی را از شما می گیرد.

اما اگر بیمار هستید، حتما به قدر کافی استراحت کنید تا برای جنگیدن با میکروب ها و دور کردن آنها انرژی داشته باشید.

در مواقع بیماری باید مراقب باشید که آب بدنتان از بین نرود. بنابراین، مقدار زیادی از مایعات و نوشیدنی ها را مصرف کنید تا سلول های ایمنی بدنتان بتوانند با میکروب ها به خوبی بجنگند و پیروز شوند.

قرص های مکیدنی روی

عنصر روی

برخی از تحقیقات نشان داده که عنصر روی دارای خواص ضد ویروسی می باشد و جلوگیری از تشکیل پروتئین خاصی می کند. ویروس سرماخوردگی برای تکثیر خود از این پروتئین استفاده می کند.

مصرف شربت، قرص و یا قرص های مکیدنی عنصر روی، ممکن است درمان موثری برای سرماخوردگی باشد.

مصرف مکمل روی باعث بهبودی سریع و کاهش علائم بیماری خواهد شد.

منابع ویتامین c

ویتامین C

اثر ویتامین C بر سرماخوردگی هنوز مشخص نیست. اما برخی تحقیقات نشان داده است که این ویتامین ممکن است از عوارض جدی همانند: پنومونی و عفونت ریه جلوگری کند.

مصرف بیشتر از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز ویتامین C، ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه و اسهال گردد.

همیشه قبل از مصرف ویتامین C، اطلاعات محتوی دارو را بخوانید.

دادن بخور

دادن بخور

تنفس بخار آب باعث می شود گرفتگی بینی از بین رود و آبریزش بینی را تسکین می دهد.

قطره بینی (کلراید سدیم)

چکاندن آب بینی به داخل بینی می تواند ذرات ویروس و باکتری را از بین ببرد و احتقان و گرفتگی آن را کاهش دهد.

قطره بینی را می توانید از داروخانه تهیه کنید. ۲ تا ۳ بار در روز این قطره را در بینی خود بچکانید.

به یاد داشته باشید که شستشوی راه های بینی با آب ساده می تواند باعث احساس سوزش شدید گردد. پس از این کار خودداری کنید.
پماد نعنا

پماد نعنا

پاک کردن و تمیز کردن مداوم بینی در سرماخورگی و آنفلوانزا باعث می شود پوست اطراف سوراخ های بینی قرمز و پوسته پوسته شود و بسوزد. لذا در زیر بینی خود، مقداری پماد نعنا بمالید.

فواید این پماد عبارت است از: بی حس کردن و کاهش درد و بازکردن راه های بینی.

همیشه قبل از مصرف، برچسب این محصولات را بخوانید.

آب نمک

غرغره با آب نمک

بسیاری از مردم برای درمان گلودرد، آب نمک غرغره می کنند.

یک لیوان آب را با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کرده و ۴ بار در روز غرغره کنید.

غرغره با آب نمک، رطوبت گلو را حفظ می کند.

نوار بینی

نوار بینی

یک راه دیگر برای گرفتگی بینی در شب، استفاده از نوارچسب بینی می باشد.

این نوار بر پل بینی گذاشته می شود و مسیر بینی را باز می کند.

این نوارها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1390 | نظرات ()